26-06-2017 . NL Home | Contact | Mailinglist | Sitemap | Support | Webmail Search Engine Optimization - Renderende sites
Search Engine Optimization - Renderende sites
Gezocht: gemotiveerde programmeurs ASP/MS SQL * PHP/MYSQL
Search Engine Marketing
Search Engine Optimization
Search Engine Advertising
Search Engine Consulting
.EU registrar
My RIS

Search Engine Optimization - Renderende sites

SEO ... ?ConsultancyRenderende sites
Magic or technologyWat wordt er verkocht?Lopende Projecten
Stap voor stapKwaliteitslabel
Belgische websites leiden anoniem bestaan

Belgische websites leiden anoniem bestaan


Amper één kwart van de belgische websites door zoekrobot geregistreerd

Hoe zorg ik dat mijn website wordt opgemerkt door portaalsites en zoekrobotten? Het is een vraag waar veel webmasters van wakker liggen. Bij portaalsites zoals Yahoo, Altavista en het Belgische Ad Valvas moet je als siteverantwoordelijke zelf je registratie regelen. Je site wordt manueel nagekeken en komt vervolgens na goedkeuring in een bepaalde directory terecht.

Zoekrobotten, zoals Google, werken anders. Ze speuren het Web af op zoek naar informatie, die vervolgens wordt opgeslagen in een databank. In tegenstelling tot de directory, waarbij de pagina's manueel worden geïndexeerd, speurt een zoekmachine in principe zelf het hele Web af. Bekende zoekmachines naast Google zijn Inktomi en Northernlight.

Aangezien je bij de meeste zoekrobotten niet zelf kan registreren, moeten er andere trucjes zijn om je site bij hen in de kijker te laten lopen. Metatags, een stukje in de HTML-code van een website, zijn een belangrijk technisch hulpmiddel om je site onder de aandacht te brengen van zoekrobotten en ze bij hen te laten registreren. Het Belgisch bedrijf Novesco deed een onderzoek bij 330 Belgische websites naar het gebruik van metatags. Ongeveer 33 procent van de onderzochte websites maakte er geen gebruik van. Maar zelfs als men deze tags wél gebruikt, is dat geen garantie om beter op te vallen.


Eddy Scheinpfug, die het onderzoek coördineerde, legt de nadruk op het doordacht gebruik van metatags. "In feite bestaan er drie soorten tags: titel, beschrijving en trefwoorden. Een behoorlijk aantal sites plaatsen enkel de titel van hun site in de tag, maar vergeten een deftige beschrijving of trefwoorden. Probleem is dat een titel niet altijd de lading dekt." Bovendien blijken maar weinig websites hun metatags aan te passen aan de inhoud. "Het is niet zo dat je maar één keer deze tags moet ingeven. Net als de inhoud van je webpagina's moet ook de inhoud van je metatags evolueren", aldus de onderzoeker van Novesco.

Metatags zijn niet de enige parameter. "Zoekrobotten kijken ook na hoeveel keer er van hun pagina's uit naar je site wordt gelinkt. Krijg je veel hyperlinks van andere sites, dan meent de robot dat je site interessanter is en dus een betere plaats verdient. Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 10 procent van de onderzochte sites op meer dan vijftig links kan rekenen. De meerderheid heeft vijf hyperlinks of minder", zo meent Scheinpfug. En hij vervolgt: "Maar ook hoeveel maal op je site wordt geklikt en hoe lang mensen op je site blijven rondhangen heeft zijn invloed."

Als laatste criteria telt ook de HTML-code zelf. "Belangrijk is dat er achter de website een propere HTML-code zit. Sites met een slordige code worden zelden geregistreerd. Sites die met programma's als Frontpage worden gemaakt, creëren een hoop overtollige codes en worden dus geweigerd. Ook bij pagina's die gemaakt zijn in Flash is er vaak een probleem. Je maakt dus best een webpagina, een sitemap, waar de zoekrobot een duidelijke HTML-code kan terugvinden", zo meent Eddy Scheinpfug. Ten slotte wijst hij erop dat al deze technieken geen garantie zijn voor een sitebezoek. Scheinpfug: "Het zijn slechts middelen, maar met weinig moeite kan je een mooi resultaat bereiken."

Bron: Ziff Davis Smart Business voor de Nieuwe Economie
Meer informatie? Contacteer ons ...
Real Internet Solutions bvba - Rijksweg 24 - 8520 Kuurne - Tel.(+32)056/32.50.27 - Fax(+32)056/32.50.29 - BTW BE 464.341.572
Alle prijzen zijn onder voorbehoud. - Algemene Voorwaarden. - Terms & policy. - Privacy Statement.